Onze bussen-oud

Hieronder vindt u een overzicht van de bussen in onze remise aan de Vlijtseweg. De bijzonderheden die over de verschillende bussen zijn te vertellen worden binnenkort nog uitgebreid en bijgewerkt. Op dit moment voegen we nog de links toe naar de landelijke site van SVA.
01 - Citroën01
Citroën

Deze Citroën is in de huidige staat al een paar keer verhuisd tussen werkgroepen en staat nog maar sinds kort aan de Vlijtseweg. Wij zijn van plan om er weer een paradepaardje van te gaan maken en ‘m grondig te restaureren. Om hier de benodigde middelen voor te krijgen willen we er een apart sponsorproject van maken.Voor verdere informatie over deze bijzondere Citroën klik je HIER.

Omdat de Saurer4 zo’n prachtige ouderwetse ‘neusbus’ is, wordt hij veel gevraagd voor bijzondere gelegenheden, zoals trouwerijen, defilés en bijvoorbeeld personeelsuitstapjes ‘met iets extra’s’. De Saurer heeft 28 zitplaatsen en kan zo de weg op, want hij rijdt als een zonnetje. Het is onze enige bus met een exclusiviteitstoeslag in de verhuur. Voor verdere informatie over deze exclusieve ‘neusbus’ klik je HIER.

03 - van Hool 20
van Hool 20

Op het eerste gezicht is deze bus niet zo’n ouwetje, maar hij heeft toch al een grondige restauratie achter de rug. Deze bus heeft 50 zitplaatsen en is nu prima inzetbaar. Groot voordeel ervan zijn de grote bagagevakken onder het passagiersruim, waarin – bijvoorbeeld – gemakkelijk rolstoelen en rollators kunnen meereizen. Voor verdere informatie over deze ‘oude moderne bus’ klik je HIER.

04 - GVA22
GVA 22

De GVA 22 is een klassieke stadsbus met 42 zitplaatsen. Vooral oudere Arnhemmers zullen deze bus nog wel herkennen. Het is een praktische rechttoe, rechtaan bus, zonder fratsen. De GVA 22 verkeert in prima conditie en is blij met iedere rit die hij kan maken. Voor verdere informatie over deze klassieke stadsbus klik je HIER.

05 - TAD 45
TAD 45

Door zijn eigenwijze voorkomen komt de TAD45 bij vrijwel iedereen over als ‘grappig’, ‘leuk’ en ‘lief’. De TAD45 biedt plaats aan maximaal 25 passagiers en stamt uit 1963.  Deze bus is bijna net zo populair als de Saurer4, maar deze kun je (nog) zonder de bijzondere exclusiviteitstoeslag bij ons huren. Voor verdere informatie over dit grappige busje klik je HIER.

06 - Tensen 46
Tensen 46

De Tensen 46 ziet er echt uit als een mooie,  ‘stoere’ bus, maar hij heeft op dit moment helaas nog wel de nodige zorg nodig voordat hij weer de weg op kan. Voor ons is het wel een uitdaging om hem weer zo ver te krijgen! Voor verdere informatie over deze fantastische oude bus klik je HIER.

07 - GVA 51
Trambus GVA 51

Deze bus stamt duidelijk nog uit de tijd dat er nog niet zo veel werd nagedacht over aerodynamiek. Met z’n stompe neus en vierkante voorkomen wordt hij ook wel ‘de trambus’ genoemd . Deze bijzondere, karakteristieke bus wacht bij ons op restauratie. Er is op dit moment geen aanvullende informatie over deze bus beschikbaar, maar daar wordt aan gewerkt!

08 - Nefkens 55
Nefkens 55

De Nefkens 55 (uit 1979) heeft vele jaren in Amersfoort en omgeving gereden. Het is een mooie, robuuste stadslijnbus. Na een aantal reparaties zal hij weer de weg op kunnen. Voor verdere informatie over deze klassieke en typische ‘vervoersbus’ klik je HIER.

09 - TAD 63
TAD 63

De TAD 63 was binnen de vervoersmaatschappij  (TAD= Twentsche AutobusDienst) ‘de grote broer’ van de TAD 45, die we al bespraken, maar verder hebben ze weinig tot niets met elkaar te maken. De kleine 45 is een Mercedes, terwijl de 63 een DAF is. De TAD 63 is een gezellige reisbus, waar je al snel het ‘oldtimer gevoel’ bij krijgt. Er is op dit moment helaas geen aanvullende informatie over de TAD 63 beschikbaar, maar daar werken we aan.

10 - AMZ 165
AMZ 165

De AMZ (=Automaatschappij Zeeland) 165 is een prachtige bus, met trekjes van de Amerikaanse bussen uit zijn tijd (1963). Helaas zal deze bus eerst een aantal ingrijpende restauraties en reparaties moeten ondergaan voordat hij de weer de weg op kan. Hoewel… ‘helaas’? ’t Wordt vast een ingewikkelde klus, maar er is wel heel veel voldoening uit te verwachten. Voor verdere informatie over deze geweldige bus klik je HIER.

CVD 438

Deze klassieke bus (1967) kan op dit moment niet de weg op, omdat er enkele ingrijpende reparaties wachten. De bus reed vanaf eind jaren ’60 in Nijmegen en omgeving voor de CVD: ‘de Centrale Vervoersdienst der gemeente Nijmegen’. Voor verdere informatie over deze eerder functionele dan romantische oldtimerbus klik je HIER.

12 - Midnet 2153
Midnet 2153

Deze modern aandoende bus met z’n typische ‘vissenoog-voorruit’ is pas sinds ongeveer 2007 uit het straatbeeld verdwenen, maar hij behoort toch al wel tot de echte klassiekers. Natuurlijk wordt hij nog door veel mensen op straat ‘herkend’. Het is een betrouwbaar ‘werkpaardje’ met plaats voor 44 passagiers en hij is inzetbaar voor onze busverhuur. Voor verdere informatie over deze ‘fish-eye’ bus klik je HIER.

13 - Oostnet 2247
Oostnet 2247

De wieg van het gebruik van deze ‘moderne klassieke’ bus met zijn tot bijna aan de straat doorlopende ramen stond in Enschede, maar hij heeft ook nog in de Hoeksche Waard (bij Rotterdam) gereden voordat de SVA zich over hem ontfermde. Deze bus kan nu niet de weg op, maar na reparatie van een aantal defecten zal hij waarschijnlijk voor het MAM’s vervoer gaan rijden. Voor verdere informatie over deze ‘laag bij de grondse’ bus klik je HIER.

14 - VAD 3931
VAD 3931

Vele mensen zullen door het zien van deze bus automatisch een stapje terugdoen in de tijd. Het is niet echt een bus om in een defilé mee te rijden, of in een bloemencorso of zo, want het uiterlijk van deze bus is bijna ‘te gewoon voor bijzonder’. Dat neemt niet weg dat inmiddels ontelbare mensen al van deze bus gebruik gemaakt hebben en dat ook kunnen blijven doen, want de VAD 3931 is een veel gevraagde bus in de verhuur van SVA RO, en staat daar altijd voor klaar. Voor verdere informatie over deze klassieke bus klik je HIER.

15 - VAD 4341
VAD 4341

De VAD 4341 is een echte stadsbus zonder poeha. Karakteristiek is het front met de verschillende ramen vooruit, naar beneden en naar opzij. De VAD had destijds maar liefst 31 van zulke bussen aan het rijden, alle gebouwd in de jaren 1962/1963. In hun gloriedagen reden deze bussen op de hoofdlijnen van het VAD-net. Maar ook voor hen kwam, na een lang arbeidzaam leven, een einde aan hun carrière. Eén exemplaar, de 4341, ontsprong de dans van afvoer naar de sloop en is opgenomen in de collectie van de SVA. Er is een tijdje geleden al een begin gemaakt met de restauratie (van vooral het front), maar er ligt hier ook nog veel werk te wachten. Voor meer informatie over deze historische bus klik je HIER.

16 - VAD 4780
VAD 4780

De SVA RO zet deze bus (de VAD 4780) al een aantal jaren exclusief in voor het vervoer van kleuters en peuters van huis naar hun dagverblijf van MAM’s en weer terug. Oorspronkelijk was het een VAD-bus (Veluwse Autobusdiensten) die je tot aan 2004 veel en vaak in en om Apeldoorn kon tegenkomen. Voor meer informatie over deze typische ‘gebruiksbus’ klik je HIER.

17 - VAD 7319
VAD 7319

De VAD 7319 uit 1962 is een icoon van de bussen die lange tijd niet alleen werden ingezet op reguliere lijndiensten, maar ook voor streek- en groepsvervoer op de Veluwe. De bus die de SVA van dit type heeft kunnen verwerven heeft een uitgebreide restauratie nodig en zoals op de foto te zien is, is hier ook mee begonnen. Door andere prioriteiten en door gebrek aan financiën zijn deze werkzaamheden opgeschort, maar ‘we zullen en willen’ deze bus ooit weer op de weg krijgen! Voor meer informatie over deze karakteristieke restauratiebus klik je HIER.

Onderdeel van de landelijke Stichting Veteraan Autobussen