Onze bussen bij Regio Oost
VAN DE BROEK 20 VAN HOOL
Merk: Van Hool / T815 Acron
Carrosserie: Van Hool – MAN
Bouwjaar: 1987
Kenteken: BV-70-BG
Zitplaatsen: 50
Soort bus: Touringcar
Naar SVA: 2013
Deze bus stamt uit 1987 en heeft een 50-tal zitplaatsen en ruime bagagevakken. De bus vindt zijn oorsprong bij van Deelen uit Barneveld en is alleen in de maanden december tot maart niet inzetbaar.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
Er zijn ook T8 Acron bussen met een Mercedes Benz chassis. Het ontwerp was dermate succesvol dat het tot ver in de 90 er jaren heeft geduurd voordat de opvolger van de T8 genaamd T9 het levenslicht zag. Onze nieuwe van Hool T815 Acron is op 26 februari1987 op de weg gekomen bij de firma van Delen uit Barneveld en was daarmee een van de eerste T8 Acron’s op basis van een MAN chassis.
Op 21 februari 1995 is deze bus overgegaan naar de firma E. vd Broek uit Zundert en kreeg daar het wagenpark nummer 20. De bus heeft vele internationale ritten uitgevoerd. Door het teruglopen van de touringcarbranche was Van de Broek genoodzaakt deze bus af te stoten.
Wel stond hij er op dat de bus behouden bleef. Hierdoor kon SVA op 18 september 2013 deze bus verwerven om in de collectie op te nemen.
De 20 is de eerste bus in de SVA-collectie met motor en chassis van het fabricaat MAN en de tweede bus met een Van Hool carrosserie.
Het bewijs dat het ontwerp van Van Hool zijn tijd vooruit was, blijkt uit de lange tijd dat dit type in productie is geweest en dat het publiek, hoewel deze bus ouder is dan menige lijnbus uit onze collectie, hem meestal jonger inschat dan dat hij in werkelijkheid is. Je ziet hem zijn leeftijd niet aan, zogezegd.
Direct na de opname in de SVA-collectie heeft de 20 een grondige opknapbeurt ondergaan waarbij alle ernstig aangetaste steunbalken en enige beplatingen zijn vervangen. Het chassis was verder in goede staat.
GVA 22 LEYLAND
Merk: Leyland type LVB668
Carrosserie: Verheul
Bouwjaar: 1968
Kenteken: ZJ-12-15
Zitplaatsen: 45
Soort bus: Stadsbus
Naar SVA: 2009
Een klassieke Arnhemse stadsbus met 45 zitplaatsen uit 1968 Momenteel wordt gewerkt aan verbetering van het interieur. De bus is niet inzetbaar
De geschiedenis van deze bus Lees verder
Na jarenlange trouwe dienst in Arnhem op de stadsdienst ging de 22 op 1 augustus 1981 terzijde voor afvoer en werd overgenomen door de Musa uit Amsterdam. De Musa richt zich met name op de Amsterdamse autobussen, hierdoor was de 22 een buitenbeentje en kon de Stichting Museumbussen deze september 1999 overnemen waarna verdere restauratie volgde. In 2009 werd de bus aangeboden aan de SVA op 16 juli 2009 is de bus op naam van de SVA gekomen om vervolgens 6 september officieel te worden overgedragen en te worden opgenomen in de collectie.
TAD 45 MERCEDES
Merk: Mercedes-Benz, type LP323
Carrosserie: Domburg
Bouwjaar: 1963
Kenteken: VB-60-29
Zitplaatsen: 25
Soort bus: Touringcar
Naar SVA: 1990
Één van de kleinere bussen uit de collectie van de SVA die stamt uit 1963. Met 25 zitplaatsen goed te huur voor kleinere gezelschappen.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
Dat was de firma Domburg uit Montfoort, een bedrijf met een lange historie en met een gevestigde reputatie als busbouwer van zowel streek-, stads- als toerbussen. Na zijn actieve periode bij de TAD werd de bus niet afgevoerd, maar bleef hij bewaard en werd hij zelfs nog opgeknapt. Zo leidde het Mercedesje eigenlijk jarenlang een bij velen onbekend bestaan in de TAD-garage. Met alle veranderingen bij de busbedrijven in het verschiet, waarbij uiteindelijk ook de TAD als zelfstandig bedrijf zou ophouden te bestaan, kwam echter het moment dat de bus niet langer bij zijn oude eigenaar kon blijven.
Gelukkig had die eigenaar het (museumbus)hart op de goede plek en hij benaderde de SVA-werkgroep Regio Oost met de vraag of deze geïnteresseerd was in de bus. De leden van die werkgroep hoefden daar niet lang over na te denken en zo kon ook deze bus worden toegevoegd aan de SVA-collectie.
NEFKENS 55 LEYLAND/DENOUDSTEN
Merk: Leyland LVB668
Carrosserie: Den Oudsten
Bouwjaar: 1979
Kenteken: 10-VB-19
Zitplaatsen: 41
Soort bus: Lijndienstbus
Naar SVA: 1992
Met 41 zitplaatsen een typische Amersfoortse stadsbus uit 1979. Deze bus is inzetbaar
De geschiedenis van deze bus Lees verder
TAD 63 DAF/JONCKHEERE
Merk: DAF SB1602DH530
Carrosserie: Jonckheere
Bouwjaar: 1974
Kenteken: 53-19-BB
Zitplaatsen: 38
Soort bus: VIP-Bus
Naar SVA: 1995
Een Twentse bus met het bouwjaar 1974. Ingezet bij de TAD als VIP Touringcar. Heeft 38 zitplaatsen en is inzetbaar.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
MIDNET 2153 DAF/DEN OUDSTEN
Merk: Den Oudsten
Carrosserie: Alliance B95 DM580 DAF
Bouwjaar: 1996
Kenteken: BF-DN-35
Zitplaatsen: 44
Soort bus: Lijndienstbus
Naar SVA: 2009
Eén van onze “jongere” bussen uit 1996. Heeft dienst gedaan bij Midnet en Connexxion in Almere en Amersfoort. De bus heeft 44 zitplaatsen en is niet inzetbaar.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
VAD 3931 DAF/DEN OUDSTEN
Merk: DAF
Carrosserie: Den Oudsten
Bouwjaar: 1988
Kenteken: BZ-45-GN
Zitplaatsen: 44
Soort bus: Lijndienstbus
Naar SVA: 2004
Een streekbus die in het gehele VAD-gebied actief is geweest. Het bouwjaar is 1988, het aantal zitplaatsen bedraag 44. De bus is inzetbaar.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
VAD 4780 VOLVO/BERKHOF
Merk: Volvo B10M-55
Carrosserie: Berkhof ST2000NL
Bouwjaar: 1994
Kenteken: BB-DF-44
Zitplaatsen: 43
Soort bus: Lijndienstbus
Naar SVA: 2012
Een streekbus uit 1993 met 43 zitplaatsen. Heeft bij de SVA een aantal jaren dienst gedaan als scholieren bus (“Mam’s”bus). Is in 2020 in zijn oorspronkelijke gele staat teruggebracht De bus is inzetbaar.
De geschiedenis van deze bus Lees verder
In 1994 werd bij de VAD, net voordat Midnet haar intrede deed, een serie van 16 bussen op Volvo B10M chassis aangeschaft met een carrosserie van Berkhof Heerenveen, VSN nummers 4778-7493. Deze bussen hadden voornamelijk als standplaats Apeldoorn en werden ingezet t.b.v. de Hoge -Veluwe groep. Dit was een zogenaamd zelfsturend team dat voornamelijk diensten reed op de lijnen 108, 109 en 110 tussen Apeldoorn, Hoge Veluwe en Arnhem/Ede. Maar de bussen werden ook wel op andere lijnen vanuit Apeldoorn ingezet.
Ook de TET(2 stuks), FRAM en BBA kochten dit type bus. Tevens zijn grote aantallen van dit type geëxporteerd naar o.a. Luxemburg en Duitsland.
Na het VAD-logo kwamen uiteraard later ook Midnet en Connexxion op deze bussen te staan en eind 2004, na de concessiewisseling van Connexxion naar BBA, is de serie afgevoerd. In juli 2005 zijn 12 van de 16 bussen verkocht aan Willemsen de Koning in Arnhem, waaronder de 4780 die daar als 382 door het leven ging. Deze bus heeft tot eind 2011 dienst hebben gedaan als versterkingsbus en ten behoeve van besloten vervoer. Door het verlies van een vervoerscontract waren deze bussen bij Willemsen de Koning niet meer nodig en kon de SVA een exemplaar overnemen. De bus is als historische bus toegevoegd aan de collectie van de SVA. Het is een bus waarmee de SVA extra capaciteit toevoegt om vervoer te verrichten en daarmee de broodnodige financiën voor de Stichting bijeen te brengen. Het is niet geheel toevallig dat het de 4780 is geworden: de werkgroep Regio Oost had daarvoor speciale voorkeur.